Uutiset

  

  • Metka-tuet leikkuriin - nyt on aika käynnistää tiehanke!

    Oikea-aikainen tien perusparannus säästää rahaa

    Onko metsätiesi hyvässä kunnossa? Koliseeko auton pohja ja paukkuvatko jouset? Raapivatko risut auton peilejä? Ovatko ojat auki ja virtaako vesi rummuissa? Metsätien kunto vaikuttaa mm. siihen, miten houkutteleva kohde leimikkosi on puunostajien mielestä.

    - Kunnostettu tie näkyy heti puunhinnassa. Palstalle vievä hyväkuntoinen tie laskee myös metsänhoitotöiden kustannuksia, kertoo TeMePan operaatiovastaava Jussi Ojanperä Seinäjoelta.

     

    TeMePa pistää metsätienne kuntoon. Kuvassa operaatiovastaava Jussi Ojanperä.

     

    Milloin metsätie pitää perusparantaa?

    Perusparannuksen tarve tulee ajankohtaiseksi, kun metsätiellä ilmenee esimerkiksi kantavuusongelmia.

    - Tyypillisiä perusparannusta vaativia tunnusmerkkejä ovat ajoradan painumat, rungosta nousseet maakivet, reunapalle, vesakoituneet tien reunat, tukkoiset sivuojat ja laskuojat, huonokuntoiset rummut, tien rungon ja päällysrakenteen sekoittuminen toisiinsa ja lanattavan päällysrakennekerroksen puute, Jussi tietää.

     

    Perusparannushanke käyntiin ammattilaisen avulla

    - Me tieammattilaiset autamme mielellämme käynnistämään perusparannushankkeen ja viemään koko hankkeen vahvalla kokemuksella ja ammattitaidolla tehokkaasti ja taloudellisesti läpi.

    Ensiksi todetaan perusparannustarve ja pidetään tiekunnan kokous, jossa kerrotaan alustavasti perusparannuksesta ja sen kustannuksista, rahoituksesta, tehdään päätös tien perusparannukseen ryhtymisestä, valitaan suunnittelija ja useasti myös jo toteuttamisen valvoja.

    Perusparannushankkeen suunnittelu sisältää mm. maastosuunnittelun, tiepohjan kantavuusmittauksen, rakentamissuunnitelman, kustannusarvion, lupa- ja lausuntoasioiden selvittämisen, rahoituskokouksen järjestämisen, rahoitusasiakirjojen koostamisen ja toimittamisen rahoittajalle.

    - Kun hanke on suunniteltu ja on saanut rahoituksen, järjestetään urakkakilpailutus, valitaan urakoitsijat ja aloitetaan toteutustyöt. Toteutustyö käsittää runkotyöt ja päällysrakennetyöt. Runkotyön työvaiheita ovat mm. tierungon muotoilu, maakivien poisto, rumpujen asennukset ja sivuojien perkaukset. Päällysrakennetyötä on murskeenajo, tasaus ja tiivistys suunnitelman mukaisin kerroksin, suunniteltujen suodatinkankaiden asennus ja väli- ja loppulanaukset, Jussi summaa.

     

    Ota hyöty irti rahoituksesta

    Yksityisteiden perusparantamiseen ja uusien metsäteiden rakentamiseen voi saada yhteiskunnan tukea. Metsäkeskuksen myöntämää metka-tukea, joka on jopa 70 prosenttia perusparannushankkeen kokonaiskustannuksista, voi saada esimerkiksi metsätien ehdot täyttäville yksityisteille.

    - Parantamishanke voi olla tiekunnalle ja tieosakkaille ainutkertainen tapaus. Sen toteuttaminen ja läpivienti vaatii monenlaista asiantuntemusta, jota meiltä löytyy, vinkkaa Jussi.

    Metka-tukia ollaan leikkaamassa, jotta tukia riittää maksettavaksi supistuvien määrärahojen aikana. Uusien metsäautoteiden rakentamiseen myönnettävät tuet ollaan lopettamassa kokonaan. Yhteishankkeina toteutettavien metsäautoteiden perusparannusten tukitasoa on tarkoitus laskea 70 prosentista 50 prosenttiin. Myös yhden tilan teiden perusparannustukea ollaan laskemassa nykyisestä 6 000 eurosta kilometriltä.

    - Nyt on siis erinomainen hetki laittaa tiehanke vireille ja ottaa yhteyttä meihin. Tukitaso on hyvä ja ns. tekohengitys ja jokavuotinen pahojen paikkojen parsiminen ei ole tiekunnalle taloudellisesti kannattavaa. TeMePa on valtakunnallinen metsätieasioiden osaaja. Kartoitetaan yhdessä polku, jolla päästään laadukkaaseen ja kustannustehokkaaseen lopputulokseen. Perusparannus on investointi tulevaisuuteen!

     

      Takaisin
 

Aloitetaan yhteistyö nyt

Ota yhteyttä

 

TEMEPA INFRA OY

Huhtalantie 2,
60220 Seinäjoki

Y-tunnus: 3178362-6

Verkkolaskuosoite: 003731783626

      

Operaattori: Maventa (003721291126)

Välittäjätunnus: DABAFIHH

Sähköpostilaskun osoite: 31783626@scan.netvisor.fi